Anul 2010 a fost pentru administraţia orădeană unul al lansării construcţiei de poduri. În prezent, în Oradea, se află patru poduri în execuţie, iar construcţia sau reabilitarea altor două este prevăzută pentru acest an.

Între două nu te plouă

Demararea lucrărilor la cele patru poduri aflate în construcţie în Oradea a avut loc abia spre finele anului 2010. Primul şantier a fost deschis pe la sfârşitul lunii septembrie 2010, lângă Podul Densusianu. Aici Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a iniţiat un proiect de dublare a actualului pod. Valoarea investiţiei se ridică la 9.723.026 lei, fără TVA, firma selectată să ducă la bun sfârşit proiectul fiind Selina. Lucrările au început pe malul drept cu primele forări de probă, care s-au executat la o adâncime de 20, respectiv 22 de metri. Proiectul prevede montarea la capete a două culei cu câte trei coloane, iar partea centrală a podului va fi susţinută de trei pile, cu câte 4 coloane. Arcul va avea o lungime de 173 de metri, cele două benzi de circulaţie sunt proiectate la o lăţime de 7,8 m, la care se adaugă 1,5 m pentru trotuar. Vor fi montate grinzi prefabricate de 30 m lungime, monolitizate prin plăci de suprabetonare. Distanţa dintre cele două poduri va fi de 4 m. În ce priveşte podul actual, acesta ar urma să fie complet reabilitat după finalizarea lucrărilor la cel nou. Astfel, în zonă Crişul Repede va putea fi traversat pe 4 benzi, chiar dacă acestea vor fi dispuse pe două poduri apropiate.

Podul Sovata, azi îl sapi şi mâine-i gata

Câteva zile mai târziu, cinci sute de metri în amonte, municipalitatea a decis sacrificarea unei oaze de verdeaţă pentru a putea inaugura de ziua Oradiei, pe 12 octombrie 2011, un pod mult visat. Noua punte rutieră va face legătura între strada Oneştilor - Sovata - Fagului - Carpaţi - Dacia. Amenajarea acestuia se realizează la câţiva metri de actualul pod de pontoane, construcţia fiind încredinţată firmelor CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara, în asociere cu SC Ecotera SRL. Valoarea contractului de execuţie se ridică la 11.850.530,21 lei, fără TVA. Lucrările au demarat cu spargerea digurilor celor două maluri. Apoi, în albia râului, atât pe malul drept, cât şi pe cel stâng s-a amenajat câte o platformă temporară din balast în lungime de 35 metri. Firma are în grafic forarea coloanelor la o adâncime de 20 de metri. De asemenea, executantul şi-a propus turnarea radierelor de la elevaţii. Proiectul mai prevede montarea a două culei pe maluri, respectiv a două elevaţii. Suprastructura reprezintă o grindă continuă, cu tablier metalic şi placă de beton armat. Calea podului este alcătuită dintr-o parte carosabilă de 7 m, cu două benzi de circulaţie, trotuare pietonale, fiecare de 1,5 m, respectiv două piste pentru biciclişti, de 1,2 m fiecare. Tablierul mixt va fi asamblat pe mal şi apoi se va face riparea acestuia. Acest tablier are aproximativ 320 de tone.

Puntea suspinelor

La finele lunii octombrie, au demarat şi lucrările la un nou pod peste Peţa, în zona străzii Vaporului. Acest pod va face legătura între zona 22 Decembrie şi şoseua de centură, respectiv str. Vaporului - str. Toamnei - Cimitirul Municipal Rulikovski - str. Atelierelor  - str. Nojoridului. Lucrările sunt executate de firma Asfamixt, care mai efectuează în baza contractului încheiat cu Primăria Oradea şi amenajarea străzii Toamnei pe o lungime de 2,2 km. Investiţia se ridică la 4.694.926 de lei, durata de execuţie a lucrărilor este de 6 luni de la predarea amplasamentului care a avut loc pe 17 decembrie 2010. Până acum s-a turnat fundaţia la cele două culei pe care se va sprijini podul, au fost montaţi cuzineţii peste fundaţia de beton, respectiv a fost montată structura metalică, o tablă din oţel galvanizat. "Peste această structură metalică se aşază timpanele, care sunt nişte cofraje ce vor fi umplute cu material granular. Dacă vremea ar fi favorabilă, podul ar fi gata într-o lună şi jumătate. Săptămâna aceasta vremea este bună, dar săptămâna viitoare temperaturile iar vor scădea", ne-a declarat ing. Roman Costa, Afamixt. În ce priveşte lucrările la strada Toamnei, până în acest moment s-a realizat introducerea reţelelor de apă şi canalizare menajeră. Urmează să fie finalizate lucrările la canalizarea pluvială, după care se va trece la aşternerea stratului de balast, balast stabilizat, bordurile, respectiv 2-3 straturi de asfalt. Lucrările ar urma să fie finalizate abia în lunile iunie-iulie a.c.

În căutarea stratului de marnă

Cel de-al patrulea pod în construcţie în Oradea este amplasat pe strada Traian Blajovici în faţa intrării în Piaţa de Vechituri din Ioşia. Până la finalizarea construcţiei noului pod a fost realizată o pasarelă pietonală în dreptul Abatorului, care să asigure temporar accesul pietonilor în Piaţa Obor. Podul va avea două benzi de circulaţie, câte una pe sens, şi trotuare pe ambele sensuri de circulaţie. Totodată, podul va avea lungimea de 20,35 m, iar lăţimea totală va fi de 13,30 m. Podul se va construi pe o structură metalică sub formă de arc, sprijinită pe o fundaţie din beton. Trotuarele se vor încadra spre exterior de grinda de coronament cu secţiunea de 50x50 cm, realizată din beton armat. Trotuarele se vor executa cu o structură uşoară, alcătuită dintr-o îmbrăcăminte din beton asfaltic. Ca lucrări auxiliare, s-au prevăzut scări pe ambele părţi, pentru accesul la revizia infrastructurilor, iar în zona podului, pe circa 50 de metri, albia va fi consolidată cu dale din beton. Executantul lucrărilor este SC Drumuri Bihor SA, valoarea lucrărilor fiind de 368.009 de lei cu TVA, iar durata de execuţie este de 90 de zile. Din păcate, construcţia a debutat cu stângul. Lucrările care nu bine au început de câteva săptămâni au trebuit întrerupte din cauza calităţii solului. "Sâmbătă am fost convocaţi la faţa locului pentru a constata unele probleme cu terenul de fundare. Am chemat proiectantul, pământul este moale şi nu poate încastra fundaţia", a declarat Leontin Pătcaş, şef Serviciu Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice - Primăria Oradea.

Modificare de proiect, extremă urgenţă

Luni, o nouă comisie de lucru s-a prezentat la faţa locului pentru a analiza situaţia existentă. "La o adâncime de 3,5 m nu am dat de stratul de marnă. Toată Ioşia are un sol nisipos, cu balast. O fundaţie se face pe un teren sigur. S-a solicitat proiectantului să realizeze studiul geo care să indice adâncimea stratului de marnă. Proiect Bihor deţine un utilaj de forare care poate, în 2-3 zile, să indice foarte rapid care este adâncimea optimă pentru fundaţie. Va trebui modificat proiectul tehnic", ne-a precizat ing. Dorel Crăciun, director Drumuri Bihor. În continuarea podului, se amenajează şi noul drum care va trece prin Piaţa Obor şi va ajunge la Galeriile Real.

Calea ferată va putea fi traversată?

În acest an, municipalitatea îşi propune să mai amenajeze un pasaj, cel spre cartierul Iorga, visavis cu blocurile ANL de pe Bulevardul Ştefan cel Mare. Luna trecută, a fost întocmit raportul de atribuire a contractului de achiziţie publică. Au fost depuse două oferte, cea a firmei Abed Nego şi cea a SC Drumuri Bihor. Oferta firmei SC Drumuri Bihor a fost declarată inacceptabilă, iar în final contractul, în valoare de 2.696.244 lei, a fost atribuit firmei Abed Nego. Termenul de execuţie este de 60 de zile de la predarea amplasamentului, în prealabil firma având la dispoziţie 30 de zile pentru predarea proiectului tehnic. După reabilitare partea carosabilă va avea două benzi în lungime de 33 m şi 14 m lăţime, şi două trotuare pentru circulaţia pietonală de 1,5 m fiecare.

De asemenea, pe lângă aceste investiţii din bani pulbici, în zona Dragoş Vodă, un investitor privat s-a angajat să construiască un al cincilea pod peste Crişul Repede.